Portal Świat Zdrowia:
| Rejestracja

Sekcje tematyczne

  Świat Zdrowia
Świat Kardiologii i Diabetologii
Kardiologia
Diabetologia
GDYBY KÓZKA NIE SKAKAŁA
Mariusz Kilian, fizjoterapeuta
Aktualnie czytasz: GDYBY KÓZKA NIE SKAKAŁA
Zbędna nadopiekuńczość

W czasie ferii wiele osób aktywnie spędza czas, często uprawiając różne sporty. W takich warunkach dochodzi do wypadków, które czasami kończą się złamaniami. Na szczęście większość z nich rokuje szybki powrót do zdrowia. 

GDYBY KÓZKA NIE SKAKAŁA

Pierwszym działaniem medycznym po urazie jest zaopatrzenie kończyny, najczęściej w opatrunek gipsowy, w poważniejszych urazach zespolenie odłamów wymaga interwencji chirurgicznej. Na szczęście w większości przypadków pacjent po założeniu unieruchomienia może wrócić do domu.

 

Okres przebywania w unieruchomieniu zależy od rodzaju złamania, stopnia jego skomplikowania oraz innych czynników, na przykład od wieku pacjenta, generalnie z wiekiem wydłuża się czas zrostu kości, czas immobilizacji określa lekarz chirurg, który także udziela pacjentowi wskazówek dotyczących dalszego postępowania. W większości przypadków osoba poszkodowana może i powinna podjąć działania, których celem jest jak najszybsze przywrócenie pełnej sprawności uszkodzonej kończyny.

 

 

Masaż pomaga

 

W przypadkach urazów kończyny górnej, częste są te w obrębie stawów nadgarstka oraz łokcia i wczesne włączenie działań rehabilitacyjnych odgrywa istotną rolę w szybkim odzyskaniu sprawności ręki. Rehabilitacja prowadzona już w czasie unieruchomienia powinna obejmować wszystkie elementy kończyny. Jednym z objawów złamania jest obrzęk, którego skutkiem jest ograniczenie miejscowego krążenia krwi w wyniku uciśnięcia naczyń krwionośnych. Aby temu zapobiec, należy wielokrotnie w ciągu dnia unosić chorą kończynę dla wspomożenia odpływu zalegającej krwi żylnej. Przydatne tu będą również proste zabiegi, jak masaż za pomocą kostek lodu miejsc wolnych od opatrunku gipsowego, który spowoduje intensywniejszą miejscową pracę układu krwionośnego.

 

Wszystkie wolne stawy należy ćwiczyć, wykonując ruchy w możliwie fizjologicznym zakresie, zwiększając stopniowo czas i intensywność. Palce dłoni możemy ćwiczyć ugniatając gąbkę lub zwitek papieru, w stawie łokciowym wykonujemy ruchy zginania i prostowania, stawy barku ćwiczymy, wykonując odwodzenie i przywodzenie, zgięcie i wyprost oraz obwodzenie w możliwie pełnym zakresie. Po ćwiczeniach możemy odczuwać pewne zmęczenie mięśni - w tej sytuacji pomocny będzie lekki masaż, do którego możemy użyć maści, np. borowinowej, innym sposobem będzie wykonanie okładu z ręcznika zwilżonego ciepłą wodą, może to być także roztwór solanki.

 

 


Dodaj do: Facebook Twitter Blip Flaker Pinger Wykop Śledzik

Chcesz wyrazić swoją opinię? Dodaj komentarz

Zasady dodawania komentarzy
Nick/pseudonim: Gość
Chcesz używać stałego nicka? lub Zarejestruj

Pozostało znaków: 5000

Zasady dodawania komentarzy Zasady dodawania komentarzy


1. Komentarze mogą dodawać zarówno zalogowani, jak i niezalogowani użytkownicy.

2. Wszystkie komentarze podlegają moderacji. Wpisy naruszające regulamin serwisu zostają usunięte i nie podlegają publikacji w portalu.

Moje kontozwiń

Aby korzystać z Mojego Konta lub zarejestruj!

Newsletter

Zawsze najświeższe informacje! Nowe opinie na interesujące Ciebie tematy. Zapisz się na newsletter.